دست دادن ومصافحه
jebril
یک شنبه 24 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 23:2 ::  نويسنده : hr ashouri

 

و نیز امام صادق(ع) فرمود:
 
هنگامى که دو برادر دینى به هم مى رسند و با هم دست مى دهند،خداوند با نظر رحمت به آنان مى نگردد و گناهانشان، آن سان که برگ درختان مى ریزد، فرو مى ریزد، تا آنکه آن دو از هم جدا شوند. (2) 
 
دست دادن و دست هم را صادقانه به گرمی فشردن، نشان دیگری از محبت و صمیمیت وخیرخواهی است. دلها را به هم نزدیکتر و محبتها را بیشتر می‏سازد. تماس دو دست،قلبها را نیز به هم نزدیکتر می‏کند، اگر منافقانه و دروغ و فریب نباشد!

«دست در دست، چو پیوند دو قلب
 
 
 
گرمتر می‏گردد،
 
 دل آزرده دوست، نرمتر می‏گردد ...»

شیوه مصافحه
 
دست دادن نیز، همچون سلام، ادب و آدابى دارد. یکى از آنهاپیوستگى و تکرار است. در یک سفر و همراهى و دیدار، حتى چند باردست دادن نیز مطلوب است. ابوعبیده نقل مى کند: همراه امام باقر(ع) بودم. اول من سوارمى شدم، سپس آن حضرت. چون بر مرکب خویش استوار مى شدیم،سلام مى داد و احوالپرسى مى کرد، چنان که گویى قبلا یکدیگر راندیده ایم. آنگاه مصافحه مى کرد. هرگاه هم از مرکب فرود مى آمدیم وروى زمین قرار مى گرفتیم، باز هم به همان صورت، سلام مى کرد ودست مى داد و احوالپرسى مى کرد و مى فرمود: «با دست دادن دو مؤمن،گناهانشان همچون برگ درختان فرو مى ریزد و نظر لطف الهى با آنان است، تا از هم جدا شوند.» (3). 
از آداب دیگر مصافحه، فشردن دست، از روى محبت و علاقه است، اما نه در حدى که سبب رنجش و درد گردد. (4) . جابر بن عبدالله مى گوید: در دیدار با رسول خدا(ص) بر آن حضرت سلام کردم. آن حضرت دست مرا فشار داد و فرمود: دست فشردن، همچون بوسیدن برادر دینى است. (5) . همچنین هنگام مصافحه، طول دادن و دست را زود عقب نکشیدن از آداب دیگر این سنت اسلامى است. در مصافحه، پاداش کسى بیشتراست که دستش را بیشتر نگه دارد. (6) . پیامبر اسلام(ص) نیز این سنت نیکو را داشت که چون با کسى دست مى داد، آن قدر دست خود را نگه مى داشت، تا طرف مقابل دست خود را سست کند و عقب بکشد. (7) . بارى ... محبت قلبى را باید آشکار ساخت.
 
علاقه، گنجى نهفته در درون است که باید آن را استخراج و آشکارکرد، تا از برکاتش بهره برد. روشنترین خیر و برکتش، تقویت دوستیهاو تحکیم آشناییها و رابطه ها است. به دستور اسلام، هرگاه مؤمنى راملاقات مى کنید، مصافحه کنید، خوشرویى و چهره گشاده و بشاش وخندان به هم نشان دهید. (8). 
از آثار دیگر مصافحه، «کینه زدایى » است. پیامبر خدا(ص) فرمود:
 
«تصافحوا، فان التصافح یذهب السخیمة » (9) و «تصافحوا فانه یذهب بالغل ». (10) مصافحه کنید و دست دهید، چرا که آن، کینه و کدورت را مى زداید.
 
دست دادن با زنان.
 
بر اساس «مکتبى » بودن مرز دوستیها و رابطه ها و معاشرتها، دست دادن با نامحرم، حرام است و صرف دوستى و رفاقت و آشنایى وهمکار بودن یا ملاحظات سیاسى و دیپلماسى در سفرهاى خارجى ودیدارهاى رسمى، دلیل نمى شود که کسى با نامحرم و اجنبى، مصافحه کند. روشنفکر مآبى در این مساله جایى ندارد. رسول خدا فرمود: بازنان دست نمى دهم (11) (البته زنان نامحرم). و در حدیث نبوى دیگرى آمده است:
«اگر زنى بخواهد با مرد نامحرم دست بدهد (که نباید دست دهد) و ناچارباشد، یا بخواهد با او «بیعت » کند، از پشت لباس (و با وجود حایل و پوشش دست،دستکش) مانعى ندارد.» (12) . البته معیار عمل، فتواى مجتهدى است که از او تقلید مى کنید و هرمسلمان متعهد، باید براى عمل خود ملاک و حجت شرعى داشته باشد.
 
1)اصول کافى، ج 2، ص 179.
 
(2 همان، ص 183.
 
(3 همان، ص 179.
 
(4 بحارالانوار، ج 73، ص 26.
 
(5 همان، ص 23.
 
(6همان، ص 28.
 
(7همان، ص 30.
 
(8 میزان الحکمه، ج 5، ص 355.
 
(9بحارالانوار، ج 74، ص 158.
 
(10 میزان الحکمه، ج 5، ص 354.
 
(11کنزالعمال، حدیث 475.
 
(12همان، حدیث 25346.

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان jebril و آدرس jebril.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 125
بازدید دیروز : 524
بازدید هفته : 1877
بازدید ماه : 1807
بازدید کل : 558069
تعداد مطالب : 194
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1